Stanowienie prawa

RADA POWIATU na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze powiatu.
Akty prawa miejscowego stanowione są w szczególności w sprawach:
1) wymagających uregulowania w statucie,
2) porządkowych,
3) szczególnego trybu zarządzania mieniem powiatu,
4) zasad i trybu korzystania z powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, Rada Powiatu może wydawać powiatowe przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy.
Powiatowe przepisy porządkowe, o których mowa wyżej mogą przewidywać za ich naruszenie kary grzywny wymierzane w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
Akty prawa miejscowego powiatu stanowi Rada Powiatu w formie uchwały, jeżeli ustawa upoważniająca do wydania aktu nie stanowi inaczej.
Powiatowe przepisy porządkowe, w przypadkach niecierpiących zwłoki, może wydać zarząd. Wydane w tym trybie powiatowe przepisy porządkowe podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady powiatu. Tracą one moc w razie nieprzedłożenia ich do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia. Termin utraty mocy obowiązującej określa rada powiatu.
Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości organom wykonawczym gmin położonych na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.
tezy z piśmiennictwa
Akty prawa miejscowego podpisuje niezwłocznie po ich uchwaleniu przewodniczący Rady Powiatu i kieruje do publikacji.
Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego oraz wydawania wojewódzkiego dziennika urzędowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 i z 2001 r. Nr 46, poz. 499).
PROCEDURA STANOWIENIA UCHWAŁ
Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
1) co najmniej 5 radnych,
2) przewodniczący rady,
3) klub radnych,
4) komisja rady,
5) starosta,
6) zarząd powiatu.
Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady.
Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w pkt 1-5, wymagają zaopiniowania przez Zarząd Powiatu.
Przewodniczący Rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i zarządowi powiatu.
Projekt uchwał powinien zawierać:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) treść merytoryczną uchwały,
4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5) określenie terminu wejścia w życie uchwały.
Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.
Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym chyba, że przepisy ustawowe stanowią inaczej.
Uchwały Rady Powiatu podpisuje Przewodniczący Rady.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady Powiatu, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący Rady, prowadzący sesję.
Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.
Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady powiatu. Rejestr uchwał prowadzi Starosta.
Starosta zobowiązany jest do przedłożenia Wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwały organów powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych, podlegają przekazaniu w ciągu dwóch dni od ich podjęcia.
Starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej
1) uchwałę budżetową,
2) uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu,
3) inne uchwały objęte zakresem działania izby.
Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się przez ich publikację w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń.
Powiatowe przepisy porządkowe, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym i wchodzą w życie po upływie trzech dni od ich ogłoszenia. W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż trzy dni, a jeżeli zwłoka w wejściu w życie przepisów porządkowych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenie życia, zdrowia lub mienia, można zarządzić wejście w życie takich przepisów w dniem ich ogłoszenia.
Starostwo Powiatowe gromadzi i udostępnia w swojej siedzibie zbiór aktów prawa miejscowego, ustanowionych przez powiat.
W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy przewodniczący rady powiatu lub wskazany wiceprzewodniczący.
Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady powiatu.
Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
W głosowaniu tajnym, radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady.
Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna, wybrana przez Radę Powiatu spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji.
Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych na sesji.
Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego, niezwłocznie po ich ustaleniu.
Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.
Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się, nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych, ważnie oddanych głosów - to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50 % ważnie oddanych głosów plus 1 ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
Opracowano na podstawie:
1.Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
2. Uchwały Nr XXV247/2001 Rady Powiatu Jarosławskiego z dnia 25 września 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Jarosławskiego
Akty prawa miejscowego stanowione są w szczególności w sprawach:
1) wymagających uregulowania w statucie,
2) porządkowych,
3) szczególnego trybu zarządzania mieniem powiatu,
4) zasad i trybu korzystania z powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, Rada Powiatu może wydawać powiatowe przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy.
Powiatowe przepisy porządkowe, o których mowa wyżej mogą przewidywać za ich naruszenie kary grzywny wymierzane w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
Akty prawa miejscowego powiatu stanowi Rada Powiatu w formie uchwały, jeżeli ustawa upoważniająca do wydania aktu nie stanowi inaczej.
Powiatowe przepisy porządkowe, w przypadkach niecierpiących zwłoki, może wydać zarząd. Wydane w tym trybie powiatowe przepisy porządkowe podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady powiatu. Tracą one moc w razie nieprzedłożenia ich do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia. Termin utraty mocy obowiązującej określa rada powiatu.
Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości organom wykonawczym gmin położonych na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.
tezy z piśmiennictwa
Akty prawa miejscowego podpisuje niezwłocznie po ich uchwaleniu przewodniczący Rady Powiatu i kieruje do publikacji.
Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego oraz wydawania wojewódzkiego dziennika urzędowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 i z 2001 r. Nr 46, poz. 499).
PROCEDURA STANOWIENIA UCHWAŁ
Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
1) co najmniej 5 radnych,
2) przewodniczący rady,
3) klub radnych,
4) komisja rady,
5) starosta,
6) zarząd powiatu.
Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady.
Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w pkt 1-5, wymagają zaopiniowania przez Zarząd Powiatu.
Przewodniczący Rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i zarządowi powiatu.
Projekt uchwał powinien zawierać:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) treść merytoryczną uchwały,
4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5) określenie terminu wejścia w życie uchwały.
Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.
Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym chyba, że przepisy ustawowe stanowią inaczej.
Uchwały Rady Powiatu podpisuje Przewodniczący Rady.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady Powiatu, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący Rady, prowadzący sesję.
Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.
Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady powiatu. Rejestr uchwał prowadzi Starosta.
Starosta zobowiązany jest do przedłożenia Wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwały organów powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych, podlegają przekazaniu w ciągu dwóch dni od ich podjęcia.
Starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej
1) uchwałę budżetową,
2) uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu,
3) inne uchwały objęte zakresem działania izby.
Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się przez ich publikację w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń.
Powiatowe przepisy porządkowe, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym i wchodzą w życie po upływie trzech dni od ich ogłoszenia. W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż trzy dni, a jeżeli zwłoka w wejściu w życie przepisów porządkowych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenie życia, zdrowia lub mienia, można zarządzić wejście w życie takich przepisów w dniem ich ogłoszenia.
Starostwo Powiatowe gromadzi i udostępnia w swojej siedzibie zbiór aktów prawa miejscowego, ustanowionych przez powiat.
W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy przewodniczący rady powiatu lub wskazany wiceprzewodniczący.
Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady powiatu.
Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
W głosowaniu tajnym, radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady.
Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna, wybrana przez Radę Powiatu spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji.
Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych na sesji.
Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego, niezwłocznie po ich ustaleniu.
Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.
Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się, nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych, ważnie oddanych głosów - to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50 % ważnie oddanych głosów plus 1 ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
Opracowano na podstawie:
1.Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
2. Uchwały Nr XXV247/2001 Rady Powiatu Jarosławskiego z dnia 25 września 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Jarosławskiego
INFORMACJE O ARTYKULE
Wytworzył(a): | Aneta Opalińska |
---|---|
Opublikował(a)(a): | Administrator BIP (18.08.2003 12:31) |
Ostatnia modyfikacja: | Barbara Wawro (14.06.2011 23:12) |
Liczba wyświetleń: | 6382 |
ARTYKUŁY ARCHIWALNE
Lp. | Data modyfikacji | Zredagował |
---|---|---|
1 | 18.08.2003 12:35 | Administrator BIP |
2 | 18.08.2003 12:31 | Administrator BIP |